מדריך נגישות לעסק פרונטלי (מסעדות, חנויות, אולמות אירועים וכנסים, מתחמי בילוי וכו')

לתשומת ליבך,

  • תקנות הנגישות כוללות מספר הוראות פטור (כגון: פטור מטעמים כלכליים ופטור מטעמים הנדסיים), מומלץ לבדוק באתר האינטרנט של הנציבות;
  • יתכן כי ישנן התאמות נגישות ייחודיות הנדרשות בסוג העסק או השירות ואינן מופיעות במדריך זה. באפשרותך להסתייע באיש מקצוע (מורשה לנגישות השירות או מורשה לנגישות מבנים, תשתיות וסביבה), וזאת במידה והוראות ההנגשה שעליך לבדוק אינן בתחום מומחיותך.
  • כל המידות שלהלן צריכות להיבחן בשטח "נטו" – ללא משקופים וכדומה.
  • מדריך זה מהווה המלצה בלבד ואינו תחליף לאיש מקצוע בתחום.

1. גישה נגישה לפתח העסק:

  • אם הכניסה הנגישה אינה הכניסה הראשית – יש שילוט הכוונה ברור מהכניסה הראשית אל הכניסה הנגישה.
  • לפני דלת הכניסה לעסק (מבפנים ומבחוץ) יש רחבה פנויה (ללא מכשולים) במידות הבאות:

     170 ס"מ * 130 ס"מ או 150ס"מ * 150ס"מ.

  • הרצפה עשויה מחומר קשיח ואין בה בליטות ושקעים.

  • כאשר הפרש הגובה בדלת הכניסה לעסק עולה על 1 ס"מ: יש במקום פתרון להתגברות על הפרש הגובה כגון כבש ("רמפה"). רוחב מומלץ 75 ס"מ מינימום.
  • אם יש מדרגות – יש בצדן גם כבש ("רמפה") תקני כמפורט סעיף 1.6 או מעלון או מעלית
  • הרוחב הפנוי למעבר בכבש ("רמפה") הוא לפחות 110 ס"מ ושיפועו הוא עד 10%. אם אורכו של הכבש עד 250 ס"מ שיפועו יכול להיות עד 12.5%. אם לא ניתן להתקין כבש במידות האלו: קיים כבש נייד יציב ברוחב 90 ס"מ ובשיפוע עד 12%.

2. כניסה נגישה:

  • הדלת ניתנת לפתיחה בקלות ובאופן עצמאי, או שקיים אינטרקום אשר לחצן ההפעלה שלו ממוקם בגובה עד 140 ס"מ מהרצפה.
  • ידית הדלת מסוג מנוף.
  • רוחב הפתח (כאשר הדלת פתוחה) הוא 75 ס"מ לפחות.
  • על כל דלת שקופה ועל מחיצות שקופות (למעט חלונות ראווה) שרוחבן מעל 75 ס"מ ישנן סימנים כגון מדבקות בקוטר 15 ס"מ לפחות, בשני צבעים ניגודיים. הסימנים הודבקו בשני גבהים:
    מרכז הסימן (מדבקה) בגובה 90 ס"מ מהרצפה;
    מרכז הסימן (מדבקה) בגובה 150 ס"מ מהרצפה;
    הוראה זו לא חלה במחיצות ודלתות זכוכית בהם רכיב בנוי אופקי בגובה 90 – 160 ס"מ או כאשר המרחק בין כל שני רכיבים אנכיים אינו גדול מ-60 ס"מ.

3. דרך נגישה בעסק:

  • רוחב המעברים בעסק ובין מדפים ורהיטים קבועים הוא 90 ס"מ לפחות
  •  אין מכשולים (כגון עציצים, ארגזים וכסאות) בדרך לעמדת השירות.
  • אם יש מדרגות בתוך בית העסק – יש בצדן גם כבש ("רמפה") תקני כמפורט סעיף 1.6 או מעלון או מעלית.
  • אם קיימת בעסק גלריה שאינה נגישה – השימוש שנעשה בגלריה זהה לשימוש שנעשה בקומה העיקרית (ניתן לקבל את אותו השירות).

4. עמדת שירות נגישה (אחת לפחות):

  • לפני עמדת השירות יש שטח בגודל 170ס"מ * 130ס"מ או 150ס"מ * 150ס"מ לפחות, המאפשר לאנשים בכיסאות גלגלים להסתובב.
  • לפחות קטע מעמדת השירות הוא ברוחב 90 ס"מ, ופני המשטח/דלפק נמוכים מ- 110 ס"מ.
  • בעמדת שירות שמקבל השירות בה יושב: גובה המשטח הוא 73-80 ס"מ; רוחבה לפחות 90 ס"מ; קיים חלל חופשי לברכיים בצד מקבל השירות- 48 ס"מ לפחות.
  • קיימת מערכת עזר לשמיעה בעמדת השירות, מחוברת לחשמל בכל זמן שהעסק פתוח ונותני שירות קיבלו הדרכה על הפעלתה;
    לתשומת לב: מערכת עזר לשמיעה נדרשת רק אם השטח שבו ניתן שירות לציבור גדול מ- 150 מ"ר או בכל עסק (ללא קשר לגודלו) שהוא חלק מרשת.

5. שירות נגיש על ידי העובדים:

העובדים מונחים:

  • לתת שירות ללא המתנה בתור לאדם שמציג תעודה בה מצוינת זכותו לכך.
  • לאפשר לאדם עם מוגבלות לקבל את השירות תוך הסתייעות במלווה מטעם האדם (למשל לאפשר למלווה למלא עבורו מסמכים).
  • לאפשר כניסת אדם עם מוגבלות לעסק בליווי חיית שירות (כגון כלב נחיה).
  • לתת שרות ולמסור סחורה בדרך מותאמת לצרכי האדם עם מוגבלות.
  • לספק כיסא מותאם לבקשת אדם עם מוגבלות.
  • אם קיים נוהל פינוי בחירום – הנוהל כולל התייחסות לפינוי וחילוץ אנשים עם מוגבלות.

6. ציוד נגיש:

  • אם ישנם כסאות לשימוש הציבור – לפחות 10% ולא פחות מאחד יהיו כסאות יציבים, עם מאחזי יד ומשענת גב במידות המופיעות באיור.
  • במקום המספק שירותי הסעדה : 5% מהשולחנות ולפחות שולחן אחד הם בעלי חלל פנוי לישיבה של אדם עם כיסא גלגלים ומשטח בגובה 73 עד 80 ס"מ ובעומק של 48 ס"מ לפחות.
  •  אם מוצבות מכונות מכירה, מכונות תשלום, או מכונה אוטומטית למתן שירות: לפני המכונה יש שטח  פנוי בגודל 170ס"מ * 130ס"מ או 150ס"מ * 150ס"מ לפחות; רכיבי ההפעלה (כפתורים, תשלום, הוצאת המוצר) נמצאים בגובה 38 – 140 ס"מ.
  •